În timp ce electromobilitatea ia amploare, unii constructori europeni lucrează, de asemenea, să lanseze pe șosele autovehicule cu hidrogen, scrie Rebeka Shaid, jurnalist Autovista24.
Având în vedere că UE intenționează să interzică vânzarea de autovehicule noi pe benzină și motorină începând cu anul 2035, constructorii europeni de automobile și-au îndreptat atenția către electromobilitate. Dar unii constructori explorează sisteme de propulsie alternative, iar autovehiculele cu hidrogen sunt prezentate drept un alt mijloc de transport „curat”.
Sprijinul politic a venit luna aceasta din partea Parlamentului European, care a stabilit cote minime pentru utilizarea hidrogenului și a combustibililor sintetici. Până în 2030, ponderea așa-numiților „combustibili din surse regenerabile de origine nebiologică” ar trebui să reprezinte cel puțin 5,7% în sectorul transporturilor.
Două dintre principalele autovehicule cu hidrogen disponibile în prezent pe piață sunt produse de mărci asiatice. Toyota Mirai și Hyundai Nexo se numără printre cele mai cunoscute autovehicule cu hidrogen, dar și constructorii europeni de automobile se îndreaptă către tehnologia celulelor de combustie, atât pentru autovehicule de pasageri, cât și pentru autovehicule comerciale.
„Dacă ne referim la Europa, se vorbește despre o creștere semnificativă a cerințelor de hidrogen”, a declarat David Holderbach, CEO al Hyvia, o societate mixtă între Grupul Renault și constructorul de celule de combustie cu hidrogen Plug Power, pentru Autovista24.
Autovehiculele cu hidrogen sunt „cele mai apropiate de cele diesel”, potrivit lui Holderbach. „Constructorii europeni de echipamente originale monitorizează tehnologia celulelor de combustie și lucrează la aceasta”, a adăugat el, citând eforturile Renault de a construi autovehicule alimentate cu hidrogen.
Marca franceză a prezentat conceptul său de autovehicul, numit Scenic Vision, la începutul acestui an. Prototipul de SUV alimentat cu celule de combustie pe bază de hidrogen are o amprentă de carbon cu 75% mai mică decât un autovehicul electric cu baterii (BEV) convențional. Dar autovehiculul va fi disponibil de abia în următorul deceniu, când electromobilitatea va fi standardul în întreaga Europă.
Hyvia, pe de altă parte, va începe să livreze primele sale furgonete pe bază de hidrogen în cursul acestui an, cu o autonomie de până la 500 km. „În urmă cu 10 ani, era în mod clar prea devreme pentru Europa să accepte autovehiculele cu hidrogen. Astăzi, odată cu evoluțiile din Europa, fie că este vorba de Franța, Germania, Olanda, Spania, asistăm la o schimbare importantă. Vor veni și infrastructura, și producția”, a adăugat Holderbach.
Împotriva curentului
În timp ce constructorii europeni de automobile investesc în hidrogen, taberele rămân divizate în ceea ce privește utilizarea acestuia. BMW a confirmat recent că a început să producă sisteme de celule de combustie pentru modelul iX5 alimentat cu hidrogen, descriindu-l drept o alternativă ecologică. Autovehiculele cu hidrogen emit doar apă și aer cald. Acestea pot fi fabricate din resurse de energie regenerabilă, iar BMW consideră că sunt o completare sustenabilă pentru BEV-uri.
Dar compania din München merge împotriva curentului, deoarece rivalii săi germani nu consideră, în general, tehnologia hidrogenului drept o soluție viabilă pentru autovehicule. În 2018, Mercedes-Benz a lansat un SUV cu hidrogen, GLC F-Cell, care a dispărut de pe piață între timp.
GLC F-Cell a fost livrat în principal clienților din Germania și Japonia, constructorul auto fiind selectiv încă de la început prin limitarea disponibilității SUV-ului. Mercedes-Benz urmează acum în mod clar calea electrică și se îndepărtează de tehnologia hidrogenului.
„Potențialul tehnologiei celulelor de combustie și al hidrogenului ca mijloc de stocare a energiei este incontestabil. Cu toate acestea, bateria pentru autovehiculele electrice este în prezent superioară celulei de combustie în ceea ce privește o lansare pe piață la volume mari, în special pentru autovehicule, nu în ultimul rând având în vedere numărul încă mic de stații de alimentare cu hidrogen la nivel mondial și costurile relativ ridicate ale tehnologiei”, a declarat Mercedes-Benz pentru Autovista24.
Un alt brand german de lux, Audi, și-a mutat atenția de la hidrogen pentru a se concentra pe electrificarea flotei sale. A luat în considerare dezvoltarea unui automobil pe bază de hidrogen, denumit h-tron, dar a renunțat la acest concept cu ceva timp în urmă.
Cu toate că Audi, care face parte din grupul Volkswagen (VW), a declarat pentru Autovista24 că este responsabil pentru dezvoltarea și industrializarea tehnologiei celulelor de combustie în cadrul grupului, acesta a menționat: „În condițiile actuale, nu vedem niciun domeniu de aplicare semnificativ pentru propulsia cu celule de combustie în sectorul autovehiculelor”.
Producție de serie mică
La fel ca Mercedes-Benz, Audi a evidențiat dificultățile, precum construirea unei infrastructuri adecvate. Acesta a adăugat că pierderile mari de energie în timpul producerii hidrogenului sunt, de asemenea, problematice, la fel ca și conversia combustibilului în hidrogen verde, care este cea mai sustenabilă modalitate de dezvoltare a combustibilului.
Nimic din toate acestea nu descurajează BMW, care, de asemenea, are un interes direct în combustibili electrici. Constructorul își urmează planurile privind hidrogenul, având încredere în potențialul viitor al tehnologiei celulelor de combustie pentru autovehiculele de pasageri. Compania vede un avantaj în această tehnologie, deoarece ar putea reduce dependența de materialele din pământuri rare. Acest lucru se datorează faptului că sistemele alimentate cu hidrogen se bazează în principal pe metale reciclabile, cum ar fi aluminiul, oțelul și platina.
Un alt beneficiu pentru BMW este bateria pentru autovehiculele electrice cu celule de combustie, care este mai mică decât cele folosite la BEV-uri, deoarece nu este principala sursă de energie a autovehiculului. Modelul iX5 dispune de un motor electric și de o baterie de înaltă performanță. Nici temperaturile scăzute nu reprezintă o problemă pentru autovehiculele alimentate cu hidrogen, care au o autonomie comparabilă cu cea a autovehicule electrice și pot fi realimentate în câteva minute.
„Credem că autovehiculele alimentate cu hidrogen sunt plasate în mod ideal din punct de vedere tehnologic pentru a fi folosite alături de autovehiculele electrice cu baterii și pentru a completa imaginea mobilității electrice”, a declarat CEO-ul BMW, Oliver Zipse, la un eveniment organizat luna trecută.
BMW va începe producția de serie mică înainte de sfârșitul anului, iar Toyota, o altă marcă entuziasmată de hidrogen, va furniza celule de combustie individuale. Cele două mărci de automobile colaborează din 2013 la sistemele de propulsie cu celule de combustie, iar BMW va testa inițial autovehiculele alimentate cu hidrogen la scară mică. Dar compania nu exclude o producție pe scară largă în următorii cinci ani, dacă piața auto va fi pregătită până atunci.
Vehicule comerciale
Conform H2Stations.org, anul trecut existau 685 de stații de alimentare cu hidrogen la nivel mondial, cele mai multe dintre acestea în Asia. În Europa, Germania se află în fruntea clasamentului, cu aproximativ 100 de stații de realimentare. Guvernul german finanțează masiv proiecte de alimentare pe bază de hidrogen, însă, având în vedere că infrastructura este în urmă la nivel mondial și că varietatea modelelor pe bază de hidrogen este încă limitată, analiștii consideră că este puțin probabil ca acest combustibil să reprezinte o descoperire importantă pentru autovehicule în viitorul apropiat.
Cu toate acestea, numărul de autovehicule electrice cu celule de combustie este în creștere, Agenția Internațională pentru Energie (AIE) înregistrând peste 40.000 de autovehicule în uz la nivel mondial până la sfârșitul lunii iunie 2021. Acesta a remarcat că implementarea se concentrează pe autovehiculele ușoare pentru pasageri, care reprezentau trei sferturi din inventar la sfârșitul anului 2020.
În cazul autovehiculelor comerciale, cum ar fi camioanele, autobuzele și furgonetele, hidrogenul ar putea juca un rol mai important. Compania franceză Hyvia dorește să ofere un ecosistem care să includă autovehicule comerciale ușoare (LCV) cu celule de combustie, stații de alimentare cu hidrogen, precum și furnizarea de hidrogen fără emisii de carbon și servicii pentru finanțarea flotelor.
Compania își propune să atingă o cotă de piață de 30% pe piața autovehiculelor utilitare ușoare pe bază de hidrogen până în 2030 și dorește să ajungă acolo într-un mod mai sustenabil. Holderbach a declarat pentru Autovista24 că Hyvia își propune să „fie lider în mobilitatea pe bază de hidrogen verde”. Acesta este de părere că furgonetele alimentate cu hidrogen vor fi disponibile rapid în Europa, în următorii aproximativ doi ani, marca prezentându-și autovehiculele la salonul IAA Mobility din septembrie.
„Va începe cu huburi”, a spus Holderbach, în special în țări precum Franța, Germania și Olanda. „Atunci când se creează huburi, există o producție masivă de hidrogen pentru industriile grele și pentru uzul comercial ușor.”
Audi a declarat pentru Autovista24 că centrul său de competență pentru tehnologia celulelor de combustie din Neckarsulm își continuă activitățile de cercetare în domeniu. „Rezultatele activităților noastre de dezvoltare ar putea deveni relevante pentru Grupul Volkswagen pe termen mediu, în special pentru autovehiculele utilitare ușoare și camioane”, a precizat constructorul auto.
Bosch, furnizorul german pentru industria auto, preconizează că unul din opt autovehicule comerciale nou înmatriculate în întreaga lume va fi alimentat cu celule de combustie până la sfârșitul deceniului. Compania a declarat pentru Autovista24 că inițial estimează că hidrogenul se va utiliza în sectorul autovehiculelor comerciale.
Mai mulți constructori auto europeni au anunțat la un moment dat autovehicule comerciale alimentate cu hidrogen. Citroën, deținut de Stellantis, testează în prezent modelul ë-Jumpy Hydrogen, care poate fi alimentat în trei minute și are o autonomie de 400 km. Grupul auto are în lucru și alte autovehicule pe bază de hidrogen, modelate după omoloagele BEV, printre care se numără Opel Vivaro-e și Peugeot e-Expert.
Vehiculele utilitare ușoare sunt o alegere evidentă pentru hidrogen, a precizat Holderbach. Cum rămâne cu piața autovehiculelor de pasageri? „Cred că va exista un moment în care hidrogenul va deveni mai semnificativ pentru autovehicule, dar mai întâi trebuie să facem progrese”, a spus el.
Acest continut v-a fost oferit de Autovista24.
Vă rugăm să rețineți că acest articol este o traducere a originalului publicat în limba engleză pe Autovista24 și, prin urmare, poate conține erori gramaticale minore. În cazul oricărei discrepanțe sau inconsecvență între traducere și versiunea în limba engleză, versiunea în limba engleză va prevala întotdeauna.