artikel

De la adoptatorii timpurii la piața de masă – ce va aduce viitorul pentru vehiculele BEV rulate?

Autovista24 | 25 sept. 2023

Despre autor

Autovista24

Autovista24 provides specialist information for Europe’s automotive decision makers. The platform hosts news analysis, original research, interviews, webinars, videos and podcasts. Autovista24 journalists combine proprietary data with timely research and analysis – all while tapping into Autovista Group’s pan-European team of automotive experts to ensure that users benefit from highly-relevant content.

Pe măsură ce guvernele încep să retragă stimulentele, iar adoptatorii timpurii au fost în mare parte deserviți, vehiculele electrice cu baterii (BEV) s-ar putea confrunta cu greutăți. Având în vedere faptul că producătorii de echipamente originale (OEM) vizează piața de masă, Christof Engelskirchen, economist-șef la Autovista Group, explică ce se va întâmpla cu valorile reziduale ale vehiculelor rulate (RV).

Politica stimulează adoptarea

În ciuda creșterii continue a numărului de înmatriculări de BEV în Europa, nu cererea inerentă a consumatorilor a impulsionat adoptarea, ci politica la nivel de industrie. Acest lucru este exemplificat de ratele diferite de adoptare în diferite țări. De exemplu, în primele trei luni ale anului 2023, peste 75% din vehiculele noi înmatriculate în Norvegia erau electrice, comparativ cu aproximativ 5% în Italia și Spania.

La capitolul adoptare a vehiculelor electrice, conduc țările nordice. În Suedia, Finlanda și Danemarca, o treime din totalul înmatriculărilor de vehicule ușoare o reprezintă BEV-urile. În Islanda, aproape jumătate din vehiculele înmatriculate sunt electrice. Țările de Jos sunt în fața Chinei cu o rată de adoptare a BEV de peste 25%. Între timp, alte piețe auto mari din Europa, cum ar fi Franța, Germania și Regatul Unit, au fiecare o cotă a BEV de sub 15%.

Cota BEV în totalul înmatriculărilor de vehicule ușoare în primul trimestru al anului 2023, pe țări

Vehicule electrice
Sursă: EV-volumes.com

Ar fi ușor să presupunem că piețele de mașini rulate urmează pur și simplu tendințele mașinilor noi cu o întârziere. Piețele vehiculelor rulate au fost însă private de stimulente guvernamentale. Astfel, în timp ce cumpărătorii de mașini noi au beneficiat din plin de trecerea la vehiculele electrice (EV), cumpărătorii de mașini rulate au fost încurajați foarte puțin sau chiar deloc.

Acest lucru poate fi observat în evoluția prețurilor vehiculelor rulate în ultimii trei ani.

  • Vehiculele cu motor cu ardere internă (ICE) sunt scoase de pe piața de mașini noi, iar cererea mare de vehicule ICE rulate se confruntă cu o ofertă redusă. Pe acest fond, prețurile vehiculelor rulate au crescut mai mult decât orice alt sistem de propulsie.
  • Vehiculele electrice hibride (HEV), care nu diferă prea mult de un model cu motor cu ardere internă, urmează foarte îndeaproape această tendință.
  • Iar vehiculele hibride plug-in (PHEV) au deja o performanță mai slabă pe piețele de vehicule rulate.
  • Valoarea reziduală a BEV-urilor a pierdut mult avânt față de ianuarie 2020. Această categorie a beneficiat cel mai puțin de politica la nivel de industrie. În plus, în ultimii doi ani, s-a confruntat cu deficite în aprovizionare și cu pandemia.

Indexul prețurilor pieței de vehicule rulate după tipul de combustibil în Suedia

Vehicule electrice
Sursă: Autovista Group Residual Value Intelligence

Graficul de mai sus prezintă performanța valorii reziduale în Suedia, o piață cu un grad ridicat de adoptare a BEV-urilor. Curbele prezentate trebuie interpretate cu rezervă. În primul rând, cele mai multe tranzacții de vehicule rulate sunt din categoria vehiculelor ICE. Curbele pentru valoarea reziduală a vehiculelor complet electrice sunt mai volatile. În al doilea rând, din cauza ofertei limitate, performanța mărcilor și modelelor individuale, mai dominante, are un impact mai mare asupra curbei BEV comparativ cu vehiculele pe benzină și motorină.

Reducerile de preț la modelele Tesla atenuează prețurile vehiculelor rulate

Analiza indicelui prețurilor după mărci și nu după sistemul de propulsie arată că prețurile ofertelor de modele Tesla rulate au avut de suferit în ultimele săptămâni, urmând tendința de reducere a prețurilor la vehiculele noi. Acest lucru direcționează curba BEV în jos și se răsfrânge asupra altor oferte de vehicule rulate.

Indexul prețurilor pieței de vehicule rulate după marca în Suedia

Vehicule electrice cu baterii
Sursă: Autovista Group

Depreciere pe durata ciclului de viață la modelele BEV

Există încă un motiv pentru performanța percepută ca fiind mai slabă a valorii modelelor BEV rulate. Tehnologia este mai expusă la depreciere pe durata ciclului de viață comparativ cu modelele ICE. Acest lucru se datorează progresului tehnologic masiv din ultimii ani, cum ar fi creșterea autonomiei.

Autoturismele electrice lansate în anii 2021 și 2022 au avut o autonomie medie de 450 km până la 500 km (WLTP). Acest lucru duce la scăderea prețurilor majorității BEV-urilor rulate scoase spre vânzare în prezent, care au de obicei o vârstă de patru până la cinci ani. Aceste modele sunt pur și simplu inferioare din punct de vedere al utilității zilnice în comparație cu vehiculele lansate mai recent.

Autonomia medie a BEV-urilor lansate în ultimii ani, 2010 – 2022

vehiculelor rulate
Sursă: Autovista Group
Notă: autoturisme; valori WLTP; estimare doar când NEDC este disponibil: factor 0,81

Aceste dezavantaje pot fi compensate într-o anumită măsură prin infrastructura îmbunătățită, însă acest aspect reprezintă încă o provocare substanțială. Potrivit datelor EV-volumes.com din octombrie 2022, în Țările de Jos există peste 60.000 de stații de încărcare publice.

Pe de altă parte, Germania, una dintre cele mai mari piețe auto din Europa, are doar circa 36.000 stații de încărcare publice. Cu toate acestea, datele Agenției Federale pentru Rețele susțin că în luna februarie a acestui an erau operaționale 69.925 puncte de încărcare standard și 13.261 puncte de încărcare rapidă.

Examinarea diferitelor categorii de vârstă a vehiculelor ne oferă, de asemenea, o dovadă suplimentară că deprecierea pe durata ciclului de viață este mai substanțială în cazul BEV-urilor decât la vehiculele cu motor cu ardere internă. În cadrul categoriei de vârstă de 12 luni/20.000 km (vehicule rulate tinere), BEV-urile și vehiculele hibride au performanțe mai bune decât alte sisteme de propulsie. Aparent, cumpărătorii de BEV-uri rulate apreciază progresele tehnologice ale modelelor lansate recent și sunt dispuși să plătească mai mult.

Trecând la o categorie de vârstă mai mare, de 48 de luni/80.000 km, BEV-urile nu pot concura cu celelalte sisteme de propulsie. Acest lucru exemplifică puterea deprecierii pe durata ciclului de viață și modul în care dezavantajele asociate cu utilizarea zilnică declanșează o disponibilitate mai redusă de a plăti pentru BEV-uri rulate.

După categoria de vârstă, valori reziduale retail în % după tipul de propulsie în Elveția

valorile reziduale
Sursă: Autovista Group

O nouă fază decisivă pentru BEV-uri

Inovatorii și adoptatorii timpurii au fost deja deserviți, iar OEM-urile au declarat că urmează piața de masă. Pentru a spori atractivitatea pentru piața de masă, sunt necesare mai multe vehicule la prețuri accesibile în segmentele mai mici.

Acest lucru reprezintă o provocare substanțială și, pe lângă reducerea subvențiilor guvernamentale, marchează o tendință care va continua. Este improbabil ca cumpărătorii de vehicule să poată suporta sau să suporte reducerea stimulentelor. Prețurile vehiculelor noi au crescut, de asemenea, în mod substanțial în ultimii trei ani, deși vor scădea în cazul BEV-urilor pe măsură ce tehnologia se dezvoltă.

Tesla a fost prima compania care a luat măsuri și a redus prețurile la toată gama sa de vehiculele complet electrice. Riscul unui război al prețurilor în jurul noilor vehicule electrice este agravat și mai mult de competiția proaspătă și puternică din China. Dezvoltarea și designul vehiculelor bazate pe software au nivelat piața. În prezent, jucătorii noi pot pătrunde mai ușor pe piața auto europeană.

Lipsa ofertei de BEV-uri din partea producătorilor tradiționali va contribui, de asemenea, la pregătirea terenului pentru mărcile asiatice concurente. Acești noi intrați pe piața europeană nu doar că vor putea să ofere o gamă de produse la prețuri mai mici decât furnizorii actuali, jucătorii suplimentari înseamnă și un risc de presiune de volum pentru BEV-uri.

În ceea ce privește piețele de vehicule rulate, Autovista Group estimează o scădere a valorii reziduale pentru toate sistemele de propulsie, în aproape toate țările europene. Oferta este încă limitată, astfel încât prețurile vehiculelor rulate nu se vor prăbuși. În toată Europa, BEV-urile vor avea mai mult de suferit decât vehiculele cu motor cu ardere internă, pe măsură ce pe piața vehiculelor uzate presiunea asupra prețurilor va crește. Motivele sunt deprecierea pe parcursul duratei de viață, presiunea asupra volumelor și a prețurilor pe piețele de vehicule noi, precum și tranziția spre vehicule electrice mai accesibile.

Acest continut v-a fost oferit de Autovista24.

Vă rugăm să rețineți că acest articol este o traducere a originalului publicat în limba engleză pe Autovista24 și, prin urmare, poate conține erori gramaticale minore. În cazul oricărei discrepanțe sau inconsecvență între traducere și versiunea în limba engleză, versiunea în limba engleză va prevala întotdeauna.

S-ar putea să vă intereseze și

Autovehiculele cu hidrogen în Europa – crește sprijinul?

27 sept. 2022

În timp ce electromobilitatea ia amploare, unii constructori europeni lucrează, de asemenea, să lanseze pe șosele autovehicule cu hidrogen, scrie Rebeka Shaid, jurnalist Autovista24. Având...

Dilema încărcării autovehiculelor electrice în Europa

05 sept. 2022

Marile piețe auto din Europa se străduiesc să își îmbunătățească infrastructura pentru autovehicule electrice, astfel încât să sporească vânzările de autovehicule cu zero emisii. Dar...

Situația se schimbă: piețele de autovehicule rulate au scăzut în 2022; vom asista la o revenire în 2023?

05 sept. 2022

În timpul pandemiei, piețele europene de autovehicule rulate au înregistrat profituri solide datorită creșterii semnificative a prețurilor. Dar situația s-a schimbat în acest an, iar...

Da, înscrieți-mă de pe Autovista24

* Obligatoriu


Înscrieți-vă pentru a primi următorul e-mail:

Autovista24: articole, date și informații esențiale din sectorul auto – actualizări zilnice de pe noul site Autovista24, trimis zilnic de Autovista Ltd, în limba engleză.


Utilizăm pixeli în e-mailurile noastre pentru a monitoriza când deschideți, transmiteți mai departe sau faceți clic pe URL-urile din e-mailurile noastre. Acest lucru ne ajută să monitorizăm și să măsurăm performanța și eficiența e-mailurilor noastre. Combinăm aceste informații cu informațiile pe care ni le furnizați mai sus și cu informațiile de navigare, astfel încât să putem să ne adaptăm și să ne îmbunătățim activitățile de marketing și să vă personalizăm experiența de utilizator pe site-ul nostru. Atunci când vă înscrieți, sunteți de acord cu utilizarea datelor dvs. în scopul trimiterii e-mailurilor selectate și cu utilizarea pixelilor de urmărire. Vă puteți retrage în orice moment consimțământul de a primi e-mailurile noastre și cu privire la urmărirea conexă, accesând acest link către Centrul de preferințe pentru e-mailuri și actualizându-vă preferințele. Pentru informații suplimentare cu privire la prelucrarea datelor dvs. cu caracter personal, vă rugăm să consultați Politica de confidențialitate a Grupului Autovista și Politica de confidențialitate a Eurotax.