Piața vehiculelor electrice (EV) din Europa a înregistrat o perioadă de revenire în primele șase luni ale anului 2025. Dar care mărci au reușit să profite de această creștere? Jurnalistul Autovista24, Tom Hooker, analizează cifrele furnizate de EV Volumes.
Vânzările de vehicule electrice (EV) au continuat să crească în Europa în al doilea trimestru al anului 2025, conform datelor EV Volumes. Un total de 948.203 vehicule plug-in au fost livrate clienților între aprilie și iunie, marcând o creștere de 27,4% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.
Astfel, în prima jumătate a anului 2025, livrările de EV-uri au crescut cu 23,8% față de aceeași perioadă a anului precedent. În total, au fost vândute 1.796.162 de vehicule electrice, echivalând cu un câștig de 345.691 unități.
Vehiculele hibride plug-in (PHEV) și-au crescut ponderea pe piața EV în al doilea trimestru. Această tehnologie a reprezentat 34,4% din livrări, în creștere cu 2,8 puncte procentuale (pp) față de anul precedent. Prin urmare, vehiculele complet electrice cu baterii (BEV) au reprezentat 65,6% din vânzări.
Ponderea BEV și PHEV pe piața europeană de vehicule electrice
ianuarie – iunie 2025 și 2024

Totuși, în prima jumătate a anului 2025, ponderea vehiculelor complet electrice (BEV) pe piața EV a crescut cu 0,6 pp, ajungând la un nivel dominant de 66,9%. În consecință, PHEV-urile au reprezentat 33,1% din totalul livrărilor.
Germania conduce în Europa
Germania a înregistrat cele mai multe vânzări de vehicule electrice în Europa între ianuarie și iunie, reprezentând 21,5% din toate vânzările plug-in din regiune, în creștere cu 2,7 pp față de anul precedent. Marea Britanie a înregistrat, de asemenea, volume ridicate, reprezentând 18,5% din totalul european de EV-uri, o creștere față de cota sa anterioară de 17,2%.
Principalele piețe europene de vehicule electrice după cota pe țări
ianuarie – iunie 2025 și 2024

Franța a ocupat locul al treilea, reprezentând 11,2% din totalul livrărilor. Totuși, aceasta a înregistrat o scădere semnificativă de 5,1 pp comparativ cu prima jumătate a anului 2024. Spania a ocupat locul al patrulea cu 5,9%, însă aceasta a fost o creștere pozitivă față de cota sa anterioară de 3,9%.
Țările de Jos au înregistrat al cincilea cel mai mare număr de vânzări de EV-uri în prima jumătate a anului. Cota sa de 5,6% a scăzut cu 0,3 pp față de aceeași perioadă a anului 2024.
Victoria clară a VW în domeniul EV
Volkswagen (VW) a condus piața europeană de vehicule electrice la șase luni de la începutul anului 2025. Cota sa de piață a crescut de la 6,5% în aceeași perioadă a anului 2024 la 11,4% în acest an.
Principalele mărci după cota pe piața europeană de vehicule electrice
ianuarie – iunie 2025

Acest succes se datorează faptului că marca și-a mai mult decât dublat totalul livrărilor. Mai exact, 204.805 unități au fost predate clienților, în creștere cu 115,8% față de anul precedent. Marca germană a fost, de asemenea, cel mai bine vândut constructor auto în al doilea trimestru.
VW a înregistrat succes atât pe piața BEV, cât și pe cea PHEV. Trei dintre modelele sale ID. s-au regăsit în top 10 all-electric din Europa între ianuarie și iunie, reprezentând 56,5% din vânzările EV ale constructorului. Între timp, SUV-ul Tiguan a condus piața PHEV din regiune.
Performanța impresionantă a VW a venit în detrimentul celor doi rivali interni, BMW și Mercedes-Benz.
BMW a rămas pe locul al doilea, însă cota sa de piață a scăzut cu 0,7 pp, ajungând la 9,2%. Acest lucru s-a întâmplat în ciuda unei creșteri a vânzărilor de 15,1%, echivalentă cu 164.976 unități. Marca a avut o performanță solidă în al doilea trimestru, înregistrând o creștere a volumului de 17,3%.
iX1 BEV a fost cel mai bine vândut EV al producătorului, reprezentând 18,8% din totalul său din regiune. De asemenea, i4 BEV și X1 PHEV au adus contribuții notabile la volume, înregistrând cote de 14,2% și respectiv 12%.
Între timp, Mercedes-Benz a înregistrat o scădere de 3,5% a volumelor. Totalul de 121.986 unități al mărcii a echivalat cu o cotă de 6,8%, în scădere față de 8,7%. Această scădere a fost determinată de o reducere de 8,1% a vânzărilor în primul trimestru. Totuși, marca și-a revenit în perioada aprilie-iunie, înregistrând o creștere de 1,5%.
Cele mai bine vândute două EV-uri ale constructorului au fost EQA și EQB, ambele complet electrice. Aceste modele au reprezentat 16,9% și respectiv 14,1% din vânzările EV ale Mercedes-Benz în Europa. De asemenea, GLC PHEV a înregistrat livrări semnificative, reprezentând 12,9% din vânzările EV ale mărcii.
Destine contrastante în piața EV
Tesla a ocupat locul patru în prima jumătate a anului 2025. Marca americană a înregistrat o scădere a vânzărilor de 33,4% față de anul precedent, cu 109.985 de unități livrate. Pot fi trase numeroase paralele între acest rezultat și redresarea VW.
În prima jumătate a anului 2025, Tesla a deținut o cotă de 6,1% pe piața europeană de EV-uri. Aceasta a fost cu 0,4 pp sub cota VW la aceeași perioadă a anului trecut. În prima jumătate a anului 2024, Tesla a condus piața, reprezentând 11,4% din vânzările regionale de EV-uri, aceeași cotă pe care VW o controlează acum.
Locul cinci a revenit Volvo, care întâmpină dificultăți în a-și egala performanța din 2024. În prima jumătate a anului 2025, volumele au scăzut cu 17,2% până la 102.533 unități, iar cota sa de piață a scăzut cu 2,8 pp, până la 5,7%. Constructorul auto suedez a înregistrat o scădere și mai accentuată în al doilea trimestru, de 20,9%, ajungând pe locul șapte.
În schimb, Audi are un 2025 mai pozitiv. Marca a fost la doar 2.519 unități de a intra în top cinci, datorită unei creșteri de 6,3% a livrărilor în primele șase luni ale anului.
Vânzările de 100.014 EV-uri ale constructorului au însemnat o cotă de 5,6% în prima jumătate a anului, în scădere față de 6,5% cu 12 luni în urmă. Această scădere se poate datora succesului VW, care conduce clasamentul.
În cadrul aceluiași grup, Skoda a înregistrat o creștere spectaculoasă a vânzărilor, urcând un loc până pe poziția a șaptea. Marca a avut cea mai mare creștere anuală dintre primele 10 mărci, cu un avans de 154,4%, până la 91.943 unități. Cota sa s-a mai mult decât dublat, crescând de la 2,5% la 5,1%. Al doilea trimestru al său a fost, de asemenea, remarcabil, cu o creștere de 199,2% a livrărilor.
Cupra și Kia în scădere
La rândul său, Cupra a coborât o poziție, până pe locul opt. Marca spaniolă a înregistrat o creștere cu trei cifre în primul trimestru, cu volume în urcare cu 124,6% între ianuarie și martie. Aceasta nu și-a putut menține același ritm în al doilea trimestru, dar a înregistrat totuși o creștere de 56,4%.
Acest lucru a echivalat cu o îmbunătățire de 84,6% în prima jumătate a anului, iar cota sa a crescut de la 2,9% la 4,3%.
Renault a fost un alt producător care a început anul puternic, cu o creștere de 90% a volumelor în primul trimestru comparativ cu anul precedent. Ritmul său de vânzări a încetinit ușor între aprilie și iunie, înregistrând o creștere de 57,9%.
Aceasta a însemnat o creștere de 72% a livrărilor în prima jumătate a anului 2025, suficient pentru ca marca să urce pe locul nouă. În consecință, cota sa de piață a crescut cu 1,1 pp, ajungând la 4,1%.
Kia a coborât pe locul 10, cu un total de 72.457 unități, în creștere cu 12,5% față de prima jumătate a anului 2024. În ciuda creșterii constante, cota sa de piață a scăzut de la 4,4% la 4%. Această scădere poate fi atribuită creșterii concurenței și îmbunătățirii puternice a vânzărilor altor mărci.
Poziția mărcii în top 10 nu pare sigură. Kia a fost al 12-lea cel mai bine vândut constructor de EV-uri între aprilie și iunie, în timp ce BYD a ocupat locul opt. Aceasta a marcat prima apariție a constructorului chinez în clasamentul trimestrial european. Marca chineză a înregistrat cea mai mare creștere anuală dintre toate mărcile din top 10 în al doilea trimestru, cu vânzări în creștere cu 335,6%, până la 42.005 unități. BYD ar putea intra în clasamentul anual în al treilea trimestru dacă vânzările își mențin acest trend.
Conținutul este prezentat de Autovista24.
Please note that this article is an AI-created translation of an original article published in English on Autovista24. In the event of any discrepancy or inconsistency between the translation and the English version, the English version always prevails.