Presiunea asupra valorii reziduale (RV), apariția mărcilor chinezești, creșterea profitabilității și importanța vânzărilor de vehicule electrice cu baterie (BEV). Jurnalistul Autovista24, Tom Hooker, analizează cum și de ce se schimbă peisajul comerțului cu vehicule rulate.
Asociațiile din industrie, experții din domeniul auto și reprezentanții producătorilor de automobile s-au reunit la Frankfurt pentru Summitul dedicat Comerțului cu Vehicule Rulate. Evenimentul a abordat diverse subiecte legate de piața mașinilor second-hand, inclusiv tendințele actuale ale valorii reziduale (RV), construirea încrederii consumatorilor și vânzarea vehiculelor electrice cu baterie (BEV).

Evoluția valorii reziduale în Europa
Christian Schneider, director de conținut la EV Volumes, a explicat cum s-au schimbat valorile reziduale (RV) în Europa în ultimii ani. „În timpul pandemiei, din cauza tuturor penuriilor de aprovizionare, mulți oameni erau bucuroși că valorile reziduale au crescut foarte mult,” a explicat el.
„Dar în ultimii doi ani, am observat că, pentru toate tipurile de combustibil, în majoritatea țărilor din Europa, valorile reziduale scad. Ele revin ușor la un nivel pre-pandemic, dar încă mai vedem valori reziduale în diverse regiuni ale Europei care sunt peste nivelurile pre-pandemice.”
Tendințe ale valorilor reziduale în Europa
Valori exprimate ca procent din prețul de listă al unei mașini noi păstrată după 36 de luni / 60.000 km, între mai 2024 și mai 2025

„Vedem în prezent o echilibrare mai mare între cerere și ofertă. De asemenea, observăm o presiune economică semnificativă, iar economiile întâmpină dificultăți. Desigur, acest lucru are un impact asupra valorilor reziduale. Pentru 2025 și 2026, nu ne așteptăm ca presiunea asupra valorilor reziduale să se amelioreze,” a declarat Schneider.
Creșterea prețurilor
El a menționat și impactul pe care tarifele americane îl pot avea asupra pieței europene de mașini second-hand. „Ne așteptăm ca, dacă tarifele de 25% pentru industria auto vor rămâne în vigoare după luna iulie, prețurile pentru mașinile europene din SUA să crească. Acest lucru va însemna, de asemenea, că volumul exporturilor europene către SUA se va reduce.”

„Dar pentru producătorii auto (OEM), aceștia produc mașini care trebuie vândute undeva. Asta înseamnă că, în Europa, vom vedea o creștere a volumului mărcilor europene în lunile următoare și poate chiar ani de acum înainte. Acest lucru nu este foarte relevant pentru vehiculele electrice (EV), deoarece electrificarea în SUA nu este avansată.”
El a subliniat că impactul mai mare va fi asupra vehiculelor cu motoare cu ardere internă (ICE). În general, dacă tarifele mai ridicate din SUA vor rămâne după luna iulie, va exista un risc suplimentar pentru valorile reziduale. EV Volumes observă, de asemenea, o creștere a numărului de vânzări de vehicule electrice second-hand (BEV). Totuși, valorile reziduale scad într-un ritm chiar mai accentuat decât piața în ansamblu.
Acest lucru se datorează faptului că mai multe vehicule electrice cu baterie (BEV) intră pe piață decât înainte. Totuși, majoritatea acestui volum nu provine de la cumpărători privați. În schimb, este impulsionat prin canalele de flote.
În plus, multe dintre stimulentele oferite în țările europene sunt disponibile doar pe piața mașinilor noi. Acești factori generează o supraofertă artificială pe piața mașinilor second-hand.
Influența în creștere a Chinei
Se preconizează că volumele de vehicule electrice cu baterie (BEV) din China vor continua să crească în Europa în următorii ani. Producătorii auto chinezi dețineau o cotă de 7% din piața europeană a mașinilor noi în 2024. EV Volumes estimează că această cotă va crește la 10% în acest an.
Cu toate acestea, valorile reziduale ale acestor modele rămân în urma celor ale BEV-urilor provenite din alte regiuni. „În Germania, mărcile chineze performează cu nouă puncte procentuale (pp) mai slab decât cele ale mărcilor asiatice, europene sau americane bine stabilite,” a subliniat Schneider.

„Dar am observat, de-a lungul timpului, că această diferență se micșorează. Acum aproximativ un an, diferența era de aproximativ 14-15 puncte procentuale între mărci. Așadar, ele reduc această diferență, dar încă vedem că reputația brandului necesită mult timp pentru a se consolida, mai ales în rândul cumpărătorilor de mașini second-hand.”
În Spania, această diferență este mai mică, deoarece mărcile autohtone ale țării nu sunt la fel de puternice comparativ cu cele din Germania.
Comerțul cu mașini second-hand
Având în vedere că valorile reziduale (RV) ale vehiculelor electrice cu baterie (BEV) întâmpină dificultăți comparativ cu alte tipuri de propulsie și că un număr tot mai mare de modele complet electrice intră pe piața second-hand, cum pot supraviețui dealerii auto?
Așa cum a explicat Friedrich Trosse, secretarul general al AECDR, este nevoie de o strategie mai eficientă pentru dealeri și de o comunicare mai bună pentru a menține interesul cumpărătorilor de mașini second-hand.
„Piața mașinilor second-hand va deveni segmentul cu venituri reduse pentru BEV-uri, deoarece nu vom mai avea niciodată ceva precum Volkswagen Beetle, care să fie accesibil și să aibă tehnologie modernă,” a comentat el.
Pentru comercianți, planificarea strategiei generale pe piața mașinilor second-hand devine tot mai importantă, mai ales în comparație cu afacerea lor de mașini noi.

„Cred că mașinile second-hand reprezintă o oportunitate extraordinară pentru retaileri și dealeri. În unele piețe mature, afacerea cu mașini second-hand este de două ori mai mare decât cea cu mașini noi,” a subliniat Luis-Maria Perez-Serano, președintele Consiliului de Administrație al CARA.
„Poți obține mai mulți bani și marje mai mari. Mulți retaileri câștigă acum mai mult din vânzările de mașini second-hand decât din cele de mașini noi. Ce este poate și mai important este că mașinile second-hand sunt esențiale pentru loializarea clienților. Ele joacă un rol major ca punct de intrare inițial pentru cumpărători,” a spus el.
Totuși, Serano a adăugat că piața mașinilor second-hand este o afacere complexă. Pentru dealeri, este esențial să aibă o interfață digitală bine pusă la punct, iar el consideră că se pot face mai multe lucruri pentru a simplifica parcursul digital al clientului. Acest lucru include, de exemplu, afișarea online a verificărilor privind starea bateriei vehiculelor electrice (EV).
Serano a vorbit și despre vânzările transfrontaliere din Europa, menționând că, deși UE este considerată o piață economică unică, acest lucru nu se aplică încă pieței vehiculelor second-hand. Îmbunătățirea facilitării acestor vânzări ar putea crea oportunități pentru comercianți, care ar putea maximiza veniturile prin mutarea vehiculelor în alte țări.
În plus, el a afirmat că mai este mult de făcut în ceea ce privește educarea și formarea personalului în vânzarea și remarketingul mașinilor second-hand.
Oportunități ratate în retail
„Încă văd multe oportunități ratate în fiecare țară. Știu că majoritatea piețelor au evoluat către un raport mai echilibrat între utilizarea mașinilor noi și a celor second-hand, dar profitabilitatea nu mai este în segmentul mașinilor noi, așa cum a fost în ultimii ani,” a explicat Rodrigo Ferreira da Silva, vicepreședinte și președinte al CECRA.
El a subliniat, de asemenea, importanța accesului clientului la date corecte despre vehicul. A susținut implementarea unui „car pass” la nivel european.
Acesta este un raport de diagnostic al vehiculului care oferă cumpărătorilor un certificat în momentul achiziției, confirmând acuratețea kilometrajului. A fost conceput pentru a combate modificarea odometrului pe piața mașinilor second-hand. Totuși, serviciul este oferit în prezent doar în Belgia și Țările de Jos.
Conținutul este prezentat de Autovista24.
Please note that this article is an AI-created translation of an original article published in English on Autovista24. In the event of any discrepancy or inconsistency between the translation and the English version, the English version always prevails.