Sustenabilitatea și strategiile de economie circulară merg mână în mână, autovehiculele fiind produsul perfect pentru a fi reutilizat, recondiționat și reciclat. De asemenea, constructorii de autovehicule pun din ce în ce mai mult accentul pe ecologizarea producției de autovehicule și a lanțurilor de aprovizionare. Rebeka Shaid, jurnalistă la Autovista24, analizează câteva dintre abordările circulare ale industriei auto pentru a produce un autovehicul cu zero emisii de carbon, dând ca exemplu eforturile Skoda, BMW și un start-up olandez promițător, Circularise, care speră să facă industria auto mai circulară.
În timp ce constructorii de autovehicule se confruntă cu numeroase provocări pe măsură ce trec la forme mai puțin poluante de electromobilitate, consensul este că industria trebuie să privească dincolo de autovehiculele electrice cu baterii (BEV) pentru a decarboniza transportul. Stabilirea unor strategii concise de economie circulară poate ajuta sectorul auto să reducă emisiile de carbon pe durata ciclului de viață al autoturismelor. Dar de ce este nevoie pentru ca un vehicul să fie cu adevărat circular?
Deșeuri auto cu zero emisii de carbon
Aceasta este o chestiune pe care Forumul Economic Mondial și Consiliul Mondial al Întreprinderilor pentru Dezvoltare Durabilă încearcă să o abordeze după ce au creat Circular Cars Initiative. Proiectul are o agendă clară: creșterea sustenabilității de mediu a mobilității.
Analizând modul în care noile tehnologii și modele de afaceri pot închide buclele în privința materialelor și a producției, ideea centrală este aceea a unui autovehicule cu zero emisii de carbon, un „autovehicul care și-a atins potențialul maxim în ceea ce privește eficiența emisiilor de carbon”. Deși experții din industrie recunosc faptul că lanțul valoric al industriei auto nu va fi niciodată complet lipsită de emisii, acesta poate fi îmbunătățit prin concentrarea asupra unui nivel net zero de deșeuri de materiale.
La urma urmei, o economie circulară se bazează pe principiul reutilizării și reciclării resurselor, inclusiv a oricărei componente, de la anvelope la caroseria autovehiculului, cu scopul de a prelungi durata de viață a autovehiculelor și a componentelor acestora. Aceasta poate implica partajarea, închirierea, repararea, recondiționarea și reciclarea materialelor și produselor pentru o perioadă cât mai lungă de timp posibil. Ținând cont de faptul că UE generează peste 2,5 miliarde de tone de deșeuri pe an, iar la nivel mondial există doar 8,6 % de deșeuri circulare, este esențial să avem grijă de resurse.
Închiderea circuitului de producție a autovehiculelor
Directiva UE privind autovehiculele scoase din uz prevede că 95% din materiile prime din autoturisme și camionete trebuie să fie reutilizabile sau recuperabile, în funcție de greutatea vehiculului. Stabilirea unor ținte și obiective clare contribuie cu siguranță la limitarea deșeurilor provenite de la autovehicule și de la componentele acestora. Companiile din industria autovehiculelor depun din ce în ce mai multe eforturi pentru a-și îmbunătăți gradul de circularitate, fapt ce se manifestă sub diverse forme.
Constructorul auto ceh Skoda, parte a grupului Volkswagen (VW), a declarat pentru Autovista24 că se implică activ în aplicarea principiilor economiei circulare. „Urmărim patru principii cheie: reducem la minimum impactul negativ asupra mediului, diminuăm aportul de resurse și pierderea acestor resurse, în timp ce maximizăm circulația resurselor”, a declarat Martina Špittová de la Departamentul de comunicare corporativă al Skoda din Republica Cehă.
Aceasta a adăugat că o echipă interdisciplinară a constructorului auto lucrează la implementarea acestor concepte în coordonare cu Departamentul de ecologie și protecție a muncii. Špittová a subliniat că economia circulară este „o parte integrantă” a strategiei Skoda. Marca colaborează îndeaproape cu societățile de reciclare și cu furnizorii pentru a reduce cantitatea de materii prime și pentru a prelungi durata de viață a materiilor prime folosite. Utilizarea eficientă a resurselor, a spus ea, prezintă, de asemenea, beneficii financiare.
Așadar, care sunt câteva dintre reperele Skoda în ceea ce privește sustenabilitatea? „La unitățile de producție din Cehia, nu aruncăm niciun deșeu de producție la groapa de gunoi. Aceasta înseamnă că toate deșeurile rezultate din producție sunt refolosite material sau energetic”, a spus ea, adăugând că Skoda a extins activitățile circulare și la unitățile sale de producție din India și Rusia.
Constructorul auto folosește huse pentru scaune fabricate din sticle PET reciclate, combinând lâna cu poliesterul reciclat. De asemenea, este implicat în proiecte-pilot axate pe refolosirea sticlei scoase din uz de la autovehicule în procesul de producție. În atelierul său de vopsitorie, Skoda utilizează calcar măcinat, care absoarbe particulele reziduale de vopsea, eliminând astfel nevoia de apă într-un proces cunoscut sub numele de „separare uscată”.
Renunțarea la o economie liniară, care presupune preluarea de materii prime, fabricarea unui produs și apoi aruncarea acestuia la final, nu este o idee utopică, deși fluxul liniar este încă standardul în industria auto. Unul dintre constructorii auto care speră să schimbe această situație este BMW, care își propune să „devină cea mai sustenabilă companie auto din lume”.
Abordarea „holistică” a BMW
Constructorul cu sediul la München a provocat uimirea participanților la ediția de anul trecut a IAA Mobility, unde a prezentat un BEV complet reciclabil, modelul i Vision Circular. Deși acest concept car nu va fi lansat decât în 2040, ne dezvăluie cum ar putea arăta un autovehicul circular.
Designul se bazează pe materii prime 100% reciclabile, atât vechi, cât și din surse regenerabile, iar BMW a creat în mod intenționat acest autovehicul cu patru locuri având în vedere economia circulară. Suprafața, de exemplu, este realizată din aluminiu secundar, în timp ce anvelopele sunt create din cauciuc natural certificat. BMW a declarat că interiorul este 100% sustenabil, bordul fiind imprimat 3D și produs din plastic reciclat. Pudra de lemn, și aceasta imprimată 3D, poate fi găsită în volan. Designul a fost descris drept „perturbator”.
Benedikt Fischer, purtător de cuvânt al BMW Group, a explicat pentru Autovista24 cum urmărește compania să reducă utilizarea materiilor prime în fabricarea autovehiculelor. „Lucrăm pentru a atinge o sustenabilitate holistică în toate privințele, prin creșterea treptată și semnificativă a ponderii materiilor prime secundare în autovehicule”, a spus el. „În prezent, autovehiculele sunt fabricate din aproape 30% materii prime reciclate și refolosite. Cu abordarea noastră „Secondary First”, ne așteptăm ca ponderea materiilor prime reciclate și refolosite să crească în mod constant până la 50%.
În procesul de producție, a adăugat el, principalele grupuri de materii prime sunt din ce în ce mai mult sortate și reciclate, în timp ce BMW încearcă să utilizeze și mai multe materii prime secundare în lanțul de aprovizionare, în funcție de disponibilitatea pe piață. Un proiect-pilot pe care compania l-a inițiat în colaborare cu o companie de produse chimice BASF și cu societatea de reciclare Alba Group are ca scop reducerea utilizării materialelor plastice primare.
Concept de design circular
„Alba Group analizează autovehiculele BMW Group scoase din uz pentru a stabili dacă este posibilă reutilizarea plasticului de la un autovehicul la altul”, a declarat Fischer. „Într-o a doua etapă, BASF evaluează dacă reciclarea chimică a deșeurilor preselectate poate fi utilizată pentru a obține ulei de piroliză. Acesta poate fi apoi folosit ca bază pentru noi produse din plastic. În viitor, o garnitură de ușă nouă sau alte componente ar putea fi fabricate dintr-un tablou de bord uzat.
Fischer a adăugat că BMW s-a orientat către un concept de „design circular”, care, explică el, va garanta o capacitate de dezmembrare economică a autovehiculelor. „Este esențial ca dezasamblarea autovehiculului și a componentelor sale individuale să fie rapidă și eficientă din punct de vedere al costurilor. Totul începe cu construcția vehiculului, care trebuie realizată astfel încât să permită îndepărtarea materialelor la sfârșitul duratei de viață a autovehiculului fără ca diferitele tipuri de materiale să fie amestecate între ele.
Constructorul bavarez de autovehicule are în vedere, de asemenea, creșterea circularității oțelului, unul dintre materialele cu un nivel ridicat de emisii, dar care este totodată 100% reciclabil. BMW a semnat recent un acord cu unul dintre cei mai mari producători de oțel din Europa, Salzgitter AG, pentru a crește utilizarea de oțel cu conținut scăzut de carbon în fabricile sale europene, numindu-l un pas important în direcția reducerii substanțiale a emisiilor de CO2 în rețeaua de furnizori, esențială pentru ca industria să devină cu adevărat sustenabilă.
Transparența în lanțul de aprovizionare pentru construcția de autovehicule
Lanțul de aprovizionare este responsabil pentru 80% din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră ale unei companii, iar în prezent tot mai mulți constructori auto solicită dovezi că materiile prime pe care le folosesc sunt sustenabile. Societatea olandeză Circularise susține această misiune. Ajută întreprinderile să urmărească materiile prime și produsele, cu scopul de a verifica originile, certificatele și amprenta de CO2 , totul cu ajutorul blockchain.
Tânăra companie face parte dintr-un sistem de certificare finanțat de UE pentru materiile prime din pământuri rare, care se folosesc în sistemele de propulsie ale autovehiculelor electrice, despre care se știe că sunt mari generatoare de emisii. Proiectul cu durata de trei ani, denumit Circular System for Assessing Rare Earth Sustainability (Sistem circular pentru evaluarea sustenabilității pământurilor rare), va crește transparența în ceea ce privește practicile sustenabile în cadrul lanțurilor de aprovizionare. Fondatorul și directorul general al Circularise, Jordi de Vos, a declarat pentru Autovista24 că există o cerere din ce în ce mai mare de materii prime trasabile, în special baterii.
Dar când de Vos a fondat start-upul în 2016, a realizat că nu exista la acel moment nicio organizație care să poată închide toate circuitele atunci când vine vorba de urmărirea și localizarea originii materiilor prime. „De fapt, am constatat că cel mai important blocaj în momentul de față este reprezentat de informații [and] dacă nu ai informația corectă este evident că nu poți face alegerea corectă”, a spus el.
Digitizarea materiilor prime
Așadar, cum se asigură compania că toate părțile interesate din rețeaua de aprovizionare au acces la datele corecte? Prin crearea unui sistem care, în acest caz, urmărește pământurile rare folosind tokenuri blockchain sau pașapoarte digitale, în rețeaua de aprovizionare, de la extracție până la sfârșitul ciclului de viață. Blockchain permite părților să înregistreze informații în siguranță și într-un mod certificabil. Acesta permite furnizorilor să descrie materiile prime și produsele, iar Circularise consideră că are un mare potențial pentru industria prelucrării.
De Vos a subliniat că start-upul colaborează cu terțe părți independente pentru a audita materiile prime pentru a asigura verificarea. „Lucrăm îndeaproape cu auditorii, pentru a ne asigura că datele introduse la început sunt corecte. Pentru că numai așa se poate garanta integritatea informațiilor pe care le putem obține. Cred că este important și să înțelegem că blockchain nu este o soluție pentru orice problemă. Este doar un instrument.”
Compania colaborează cu diverși constructori de autovehicule, inclusiv cu Porsche. Într-un proiect anterior, Circularise a ajutat marca germană să stabilească trasabilitatea materialelor plastice, folosind blockchain, garantând în același timp utilizarea de materii prime sustenabile în autovehiculele Porsche. De Vos a dezvăluit că firma a experimentat și cu alte materiale, inclusiv aluminiul, unele produse din oțel, vopsele, precum și învelișuri. În calitate de furnizor de transparență a lanțului de aprovizionare prin blockchain, Circularise are ca misiune principală urmărirea materiilor prime de la sursă până la produs, fără a compromite confidențialitatea.
Societatea de consultanță McKinsey estimează o creștere bruscă a emisiilor provenite de la materiile prime de la 18% din emisiile generate de autovehicule pe durata ciclului de viață la peste 60% până în 2040. În timp ce această creștere reprezintă o provocare, ea poate aduce, de asemenea, noi oportunități pe calea către un autovehicul cu zero emisii de carbon.
„Sunt destul de sigur că va exista o presiune mai mare pentru reglementări pe aceste teme”, a spus de Vos. „Știm că există o cerere mai mare din partea consumatorilor și a mărcilor de autovehicule. Nimic nu ne împiedică să urmărim ceea ce punem pe piață astăzi și s-ar putea să nu aibă un beneficiu real pe termen scurt”, a spus el. „Dar este o modalitate de a crea o rezervă pentru viitor, cel puțin în ceea ce privește datele, și sperăm că, peste 20 sau 30 de ani, vom putea face alegeri de reciclare mai bune decât în prezent.
Cum majoritatea constructorilor de autovehicule se străduiesc să devină neutri din punct de vedere al emisiilor de carbon până la mijlocul acestui secol, dacă nu chiar mai devreme, economia circulară oferă un cadru pentru a face aceste alegeri mai bune. Să sperăm că nu va fi nevoie să așteptăm 20 de ani pentru ca aceste companii auto să aleagă opțiuni de reciclare mai bune.
Acest continut v-a fost oferit de Autovista24.
Vă rugăm să rețineți că acest articol este o traducere a originalului publicat în limba engleză pe Autovista24 și, prin urmare, poate conține erori gramaticale minore. În cazul oricărei discrepanțe sau inconsecvență între traducere și versiunea în limba engleză, versiunea în limba engleză va prevala întotdeauna.