Cum au influențat tarifele provizorii la autovehiculele electrice cu baterii (BEV) fabricate în China prognozele europene privind autovehiculele electrice (EV)? Redactorul Autovista24, Tom Geggus, discută cu Neil King, directorul departamentului de prognoză de la EV Volumes (parte a J.D. Power), într-un nou episod de podcast.
Prognozele privind evoluțiile pieței BEV-urilor și autovehiculelor hibride plug-in (PHEV) la nivel mondial nu sunt deloc simple. Printre variabile se numără tendințele economice, conflictele actuale, comportamentele în industrie și încrederea consumatorilor.
Politicile protecționiste, cum ar fi tarifele de import, sunt tot mai des discutate și folosite la nivel mondial. Din acest motiv, au devenit un factor important de luat în calcul în evaluarea performanțelor potențiale ale piețelor EV.
Așadar, ce impact au avut tarifele provizorii introduse de Comisia Europeană la BEV-urile fabricate în China asupra așteptărilor și vor frâna acestea creșterea pieței? Este probabil ca producătorii de automobile să majoreze prețurile și ce alte strategii ar putea adopta?
Abonați-vă la podcastul Autovista24 și ascultați episoadele anterioare pe Spotify, Apple și Amazon Music.
Notele emisiunii
Comisia Europeană confirmă introducerea tarifelor provizorii pentru BEV-urile fabricate în China
S-a renunțat la noua piață BEV din Europa?
Cum să dăm un nou impuls pieței europene a autovehiculelor electrice pe baterii
Prognoza
În cea mai recentă prognoză, King și-a prezentat așteptările privind piețele de autovehicule ușoare la nivel mondial. Aceasta include atât autoturismele, cât și autovehiculele comerciale ușoare. Până la sfârșitul acestui an, Europa se poate aștepta la o creștere globală a înmatriculărilor de 2,6% de la an la an.
Deși această creștere a fost redusă de la nivelul de 3,1% prognozat în martie 2024, în mod surprinzător așteptările sunt încă de creștere pentru această piață. Autovehiculele electrice, în special, se confruntă în prezent cu numeroase obstacole în Europa.
Printre acestea se numără reducerea sau încetarea programelor de stimulare a cumpărării pe piețele majore de automobile noi. Germania a retras brusc programul la sfârșitul anului trecut, în timp ce Franța a revizuit lista de autovehicule eligibile. De asemenea, Elveția a eliminat complet scutirea de la plata taxei de import de 4% pentru BEV-uri.
De asemenea, producătorii auto pot să respecte limitele de CO2 impuse în acest an fără a fi nevoie să vândă mai multe autovehicule electrice. Acest lucru a făcut ca atenția lor să revină în momentul de față la modelele pe benzină și diesel, care sunt de obicei mai profitabile.
Prin urmare, se preconizează că vânzările de autovehicule electrice vor crește cu 4,9% în acest an, în ciuda anticipării unui climat de creșteri mai lente pentru ansamblul pieței auto. Acest lucru înseamnă că autovehiculele BEV și PHEV ar reprezenta împreună 21,8% din totalul vânzărilor de autovehicule ușoare noi în Europa.
Efectul tarifar
Unul dintre cele mai importante aspecte ale tarifelor de import stabilite de Comisia Europeană este că acestea sunt încă provizorii, așadar efectele lor nu sunt concrete. Se așteaptă ca taxele vamale definitive să fie anunțate la începutul lunii noiembrie. Până atunci, este de așteptat să se continue discuțiile dintre Comisie și oficialii chinezi.
Agenția Reuters a raportat că guvernul chinez a apelat și la mecanismul de soluționare a litigiilor al Organizației Mondiale a Comerțului (OMC). Ministerul Comerțului din această țară a declarat că rapoartele de constatări preliminare ale UE nu au o bază factuală și legală. Pe lângă aceasta, în prezent, producătorii de automobile trebuie să furnizeze doar garanții bancare.
„Taxele de import în sine sunt de fapt irelevante”, a precizat King. „Contează doar dacă și când vor avea un impact asupra prețurilor. În cazul în care producătorii transferă impactul taxelor asupra consumatorilor prin prețuri ridicate. Atunci vom vedea un impact.”
În acest context, marea majoritate a producătorilor de automobile nu și-au ajustat prețurile. Chiar dacă taxele devin definitive, producătorii de automobile au la dispoziție diferite strategii. Pentru unii, o soluție viabilă este să acopere ei înșiși orice costuri suplimentare în loc să transfere creșterea de preț asupra cumpărătorilor.
Constructorii de automobile pot profita, de asemenea, de stocurile deja expediate și importate în regiune. Pe termen lung, producătorii de automobile ar putea alege și să producă modele la nivel local. Acest lucru nu numai că ar evita tarifele de import, dar ar garanta și că autovehiculele electrice își pot menține emisiile la un nivel scăzut pe întreaga durată de viață.
Acest continut v-a fost oferit de Autovista24.
Vă rugăm să rețineți că acest articol este o traducere a originalului publicat în limba engleză pe Autovista24 și, prin urmare, poate conține erori gramaticale minore. În cazul oricărei discrepanțe sau inconsecvență între traducere și versiunea în limba engleză, versiunea în limba engleză va prevala întotdeauna.