România va introduce numere de înmatriculare verzi pentru mașinile nepoluante Inițiativa este destinată autovehiculelor cu pile de combustie pe bază de hidrogen (FCEV) și autovehiculelor electrice cu baterii (BEV), dar nu se aplică vehiculelor hibride.
Ministerul Mediului din Romania a făcut anunțul în Monitorul Oficial la sfârșitul lunii aprilie, urmând ca noile măsuri să intre în vigoare în luna iulie. Cei care dețin mașini nepoluante pot solicita noile numere de înmatriculare, în timp ce automobilele nou înmatriculate vor primi automat numerele verzi.
„Prin identificarea clară şi vizibilă a vehiculelor nepoluante în trafic, creăm cadrul pentru acordarea unor facilități celor care le utilizează: fie că vorbim de parcare gratuită, acces permis în zone cu emisii reduse, reduceri de taxe și impozite, autoritățile locale, în special cele din marile aglomerări urbane, vor avea un instrument de lucru foarte util”, a declarat ministrul român al Mediului, Tánczos Barna.
Încurajarea unei mobilități mai puțin poluante
România promovează tot mai mult electromobilitatea, oferind subvenții pentru achiziționarea de autovehicule electrice (EV). Deși există o diferență vădită între Europa de Est și Europa de Vest în ceea ce privește adoptarea acestora, România oferă subvenții relativ mari pentru automobilele electrice. Cumpărătorii de BEV-uri beneficiază de o subvenție de 10.000 de euro, în timp pentru hibridele plug-in subvenția este de aproximativ 4.500 de euro.
Pe fondul acestor subvenții, adoptarea autovehiculelor electrice în România a crescut. Numai BEV-urile au atins o cotă pe piața automobilelor noi de aproximativ 7% în primul trimestru al anului 2022, în creștere de la 2% față de anul precedent. Această cifră este considerabil mai mare decât în alte țări din Europa de Est, dar se situează încă sub media europeană de 12% raportată în primele trei luni ale anului.
Țara urmează exemplul altor state europene prin introducerea numerelor de înmatriculare verzi pentru mașinile nepoluante. Polonia, Ucraina și Regatul Unit utilizează deja aceste tipuri de numere de înmatriculare, care sunt de obicei concepute pentru a crește gradul de conștientizare privind autovehiculele electrice, cu scopul de a încuraja șoferii să treacă la autovehicule nepoluante.
Numerele de înmatriculare facilitează identificarea autovehiculelor ca fiind nepoluante și pot ajuta autoritățile locale să instituie politici care să încurajeze oamenii să conducă autovehicule mai puțin poluante. Printre beneficii se numără parcarea gratuită sau mai ieftină, precum și intrarea gratuită în zonele cu emisii reduse.
Este nevoie de mai multe stații de încărcare pentru autovehiculele electrice
Cu un număr tot mai mare de autovehicule electrice pe șoselele din România, extinderea infrastructurii de încărcare este esențială. Cu toate acestea, Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) a constatat că există o acută lipsă a stațiilor de încărcare a autovehiculelor electrice în UE, iar România se numără printre statele cu cel mai mic număr la 100 km. ACEA a avertizat că cetățenii din țări precum România ar putea fi nevoiți să parcurgă chiar și peste 200 km pentru a găsi o stație de încărcare.
„Infrastructura este slabă din start și, cum orașele românești sunt pline de blocuri de locuințe, specificitatea locală nu permite implementarea rapidă a stațiilor de încărcare pentru a susține creșterea pieței BEV”, a comentat Ulmis Horchidan, redactor-șef la Eurotax în România (parte a grupului Autovista).
„Din cauza autonomiei reduse, a duratei mari de încărcare și a numărului limitat de stații de încărcare, valorile reziduale sunt scăzute. Oamenii nu se îngrămădesc să cumpere BEV-uri, în special rulate”, a adăugat Horchidan.
Cu toate acestea, există planuri de dezvoltare a rețelei de încărcare din țară. Enel X România, parte a Grupului Enel, contribuie la extinderea infrastructurii de încărcare în jurul Bucureștiului, în timp ce alte companii, precum E.On, instalează, de asemenea, stații de încărcare pentru autovehicule electrice.
România a atras atenția și altor companii internaționale. Compania canadiană Rock Tech Lithium este interesată să își consolideze prezența în Europa și dorește să investească 400 de milioane de euro pentru a construi în România a doua sa unitate de conversie a litiului din Europa. Unitatea de conversie va transforma rocile care conțin litiu în hidroxid de litiu de înaltă puritate, o substanță esențială pentru industria autovehiculelor electrice.
Acest continut v-a fost oferit de Autovista24.
Vă rugăm să rețineți că acest articol este o traducere a originalului publicat în limba engleză pe Autovista24 și, prin urmare, poate conține erori gramaticale minore. În cazul oricărei discrepanțe sau inconsecvență între traducere și versiunea în limba engleză, versiunea în limba engleză va prevala întotdeauna.