Autoritățile europene de reglementare în domeniul concurenței au aprobat planurile de sprijinire a României în vederea extinderii rețelei de încărcare a autovehiculelor electrice.
Comisia a considerat că planurile sunt în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat. Acest lucru va contribui la reducerea emisiilor de CO2 și a altor emisii poluante provenite de la autovehicule, fără a denatura concurența pe piața unică.
Au existat îngrijorări că planul guvernului român de a subvenționa cu bani publici programul, care are un buget de 53 de milioane de euro, ar încălca normele privind ajutoarele de stat. Cu toate acestea, Comisia a decis că un astfel de acord ar fi acceptabil.
Creșterea cotei de piață
„România va contribui la combaterea încălzirii globale, în concordanță cu obiectivele Pactului Verde European”, a declarat vicepreședintele executiv Margrethe Vestager, responsabilă cu politica privind concurența în UE. „Această schemă va reduce emisiile nocive de la autovehicule și va îmbunătăți sănătatea cetățenilor, fără a denatura în mod nejustificat concurența.”
România a înregistrat o creștere de 148,9% a vânzărilor de autovehicule cu încărcare electrică în 2019, deși acest lucru echivalează cu doar 1.506 unități înmatriculate. Cele mai recente cifre produse de către Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) nu evidențiază o defalcare a numărului de autovehicule hibride plug-in (PHEV). În total, în țară au fost vândute 161.512 autovehicule anul trecut, ceea ce înseamnă că ECV-urile au reprezentat doar 0,9% din piață.
„În termeni procentuali, situația pare perfectă când vedem că UE în ansamblu se situează la o creștere de 93% pentru aceeași perioadă de timp”, spune Ulmis Horchidan, redactor-șef al Eurotax în România. „Pentru anul 2020, Ministerul Mediului a emis 3.000 de vouchere pentru BEV-uri, fiecare voucher având valoarea de 10.000 de euro pentru a sprijini achiziționarea de autovehicule nepoluante.”
„Sprijinul acordat de Bruxelles pentru investiția totală de 53 de milioane de euro în infrastructura de încărcare electrică din România în perioada 2020-2025 s-ar dovedi util pentru crearea unei rețele de încărcare la nivel național, guvernată de reguli, standarde și proceduri clare. Fără îndoială, dezvoltarea infrastructurii de încărcare, combinată cu un voucher pentru o reducere substanțială, ar încuraja tot mai mulți români să investească în viitorul apropiat în autovehicule electrice (PHEV și BEV), efectul net fiind, în primul rând, că orașele vor fi mai curate”, a adăugat Horchidan.
Rețea
Schema, care se va derula în perioada 2020-2025, ar trebui să stimuleze investițiile în stațiile de încărcare pentru vehicule hibride și electrice cu baterii în România. Acesta va acoperi zonele urbane, suburbane și rurale și își propune să dezvolte o rețea de stații de încărcare care va acoperi întreaga țară.
România a declarat că planurile sale sunt deschise tuturor operatorilor economici care îndeplinesc anumite criterii, de exemplu, în ceea ce privește echipamentul de conectare. Beneficiarii vor fi selectați printr-o procedură de licitație deschisă și transparentă, iar sprijinul va fi acordat sub formă de granturi.
Detaliile deciziei
Comisia a considerat că măsura ar încuraja o creștere semnificativă a gradului de adoptare a autovehiculelor cu emisii reduse, aducând astfel o contribuție majoră la reducerea emisiilor de CO2 și a emisiilor poluante, în conformitate cu obiectivele UE în materie de climă și de mediu și cu obiectivele stabilite de către Consiliul European prin Pactul Verde European.
În plus, Comisia a constatat că ajutorul va fi acordat printr-o procedură de licitație competitivă și că vor fi puse în aplicare măsurile de protecție necesare pentru a limita ajutorul la minimum. Prin urmare, Comisia a concluzionat că contribuția schemei la obiectivele UE în materie de mediu și climă este mai mare decât orice denaturare potențială a concurenței și a comerțului cauzată de acest sprijin.
Acest continut v-a fost oferit de Autovista24.
Vă rugăm să rețineți că acest articol este o traducere a originalului publicat în limba engleză pe Autovista24 și, prin urmare, poate conține erori gramaticale minore. În cazul oricărei discrepanțe sau inconsecvență între traducere și versiunea în limba engleză, versiunea în limba engleză va prevala întotdeauna.