artikel News

Dilema încărcării autovehiculelor electrice în Europa

Autovista24 | 05 sept. 2022

Despre autor

Autovista24

Autovista24 provides specialist information for Europe’s automotive decision makers. The platform hosts news analysis, original research, interviews, webinars, videos and podcasts. Autovista24 journalists combine proprietary data with timely research and analysis – all while tapping into Autovista Group’s pan-European team of automotive experts to ensure that users benefit from highly-relevant content.

incarcarii autovehiculelor electrice

Marile piețe auto din Europa se străduiesc să își îmbunătățească infrastructura pentru autovehicule electrice, astfel încât să sporească vânzările de autovehicule cu zero emisii. Dar pentru unii, acest lucru devine un joc nesfârșit de-a șoarecele și pisica, în care vânzările nu sunt suficient de mari pentru a justifica investiția, dar este nevoie de infrastructură pentru a îmbunătăți absorbția.

În toată Europa (inclusiv în Regatul Unit și în statele AELS), popularitatea autovehiculelor electrice cu baterii (BEV) a crescut în prima jumătate a anului, atingând 11,6% din totalul înmatriculărilor de autovehicule noi. Astfel, s-a înregistrat o creștere de la nivelul de 7,6% din aceeași perioadă a anului trecut. În general, numărul de BEV-uri vândute în S1 2022 a crescut cu 31,6% față de anul precedent.

Aceasta reprezintă 647.479 de autovehicule vândute în întreaga regiune între ianuarie și iunie. Potrivit AsCu toate acestea, infrastructura dedicată autovehiculelor electrice nu s-a adaptat la acest ritm, ceea ce înseamnă că, în curând, ar putea exista un decalaj între țările cu o rețea de electricitate și o rețea de încărcare bine dezvoltate și cele care nu dispun de acestea. În contextul în care Comisia Europeană încearcă să pună capăt vânzării de autovehicule noi care nu au zero emisii până în 2035, problema infrastructurii va fi un subiect de discuție important.ociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), la sfârșitul anului 2020, BEV-urile reprezentau 0,5% din parcul auto al Uniunii Europene. Acest număr a crescut probabil datorită volumului mare de înmatriculări înregistrate în 2021 și 2022.

Doar două țări domină rețeaua de încărcare

În iunie 2022, ACEA a publicat concluzii subliniind această problemă. Jumătate din stațiile de încărcare publice pentru autovehiculele electrice din blocul comunitar se află în doar două țări: Țările de Jos (29,4% din stațiile de încărcare) și Germania (19,4%). Aceste națiuni reprezintă doar 10% din suprafața UE, ceea ce înseamnă că restul de 90% trebuie să împartă 51,2% din actuala infrastructură de încărcare.

Diferențele în clasamentul din concluziile ACEA sunt uriașe, Țările de Jos având de 1.600 de ori mai multe stații de încărcare decât țara cu cea mai slabă infrastructură, Cipru. De fapt, olandezii au mai multe stații de încărcare decât alte 23 de state membre la un loc.

Există, de asemenea, o diviziune clară între țările din Europa Centrală și de Est și cele din Europa de Vest. România, de exemplu, este de șase ori mai mare decât Țările de Jos din punct de vedere al suprafeței, dar are doar 0,4% din rețeaua de încărcare din Europa.

„În prezent, în România există aproximativ 3.000 de stații de încărcare, care deservesc circa 14.000 de BEV-uri”, a comentat Ulmis Horchidan, redactor-șef la Eurotax în România (parte a Grupului Autovista). „Cu toate acestea, Ministerul Mediului are un plan care prevede construirea a încă 15.000 de stații de încărcare în următorii patru-cinci ani”.

În timp ce creșterea numărului de BEV-uri în România poate părea impresionantă, cu o creștere de 410,3% în S1 2022 față de anul precedent, potrivit ACEA, Horchidan avertizează că imaginea arată diferit atunci când este comparată cu alte tipuri de combustibil.

„Pentru fiecare autovehicul nou vândut pe plan local, indiferent de tipul de combustibil, există trei importuri de autovehicule rulate în fiecare lună”, a adăugat el. „În plus, aproape toate BEV-urile noi au fost achiziționate cu ajutorul uneia dintre cele mai mari subvenții din UE, în valoare de 10.000 de euro. Acest lucru a accelerat înmatricularea lor, dar probabil că se vor înregistra scăderi.”

De asemenea, România se află pe penultimul loc în ceea ce privește vârsta medie a parcului auto din UE, de 16,9 ani. Prin urmare, este clar că șoferii își păstrează autoturismele mai mult timp, ceea ce înseamnă că piața BEV mai are un drum lung de parcurs pentru a atinge popularitatea necesară pentru a justifica investiții suplimentare în infrastructură. Potrivit ACEA, la sfârșitul anului 2020, BEV-urile reprezentau doar 0,1% din parcul auto al țării.

Creșterea continuă pe întreg continentu

Nu toate piețele auto mai mici au deficiențe în ceea ce privește infrastructura de încărcare. Austria are un parc auto cu aproximativ două milioane de unități mai mic decât România. Dar se situează pe locul cinci în Europa în ceea ce privește densitatea stațiilor de încărcare în raport cu numărul de locuitori și pe locul șapte în ceea ce privește infrastructura în raport cu suprafața.

„În prezent, există aproximativ 14.000 de stații de încărcare în Austria, operate de aproximativ 350 de furnizori diferiți”, a declarat Robert Madas, Eurotax (parte a grupului Autovista), șef regional de evaluări, Austria, Polonia și Elveția. „BEV-urile au o cotă de piață de aproximativ 13,6% din înmatriculările de autoturisme noi, pe drumurile din țară circulând 93.811 de unități, reprezentând 1,8% din totalul autoturismelor”.

Deși poate părea că există un dezechilibru, densitatea teritoriului Austriei face ca șoferii să nu se afle niciodată departe de o stație de încărcare, chiar dacă disponibilitatea va deveni probabil discutabilă pe măsură ce vânzările de BEV cresc.

„Cred că infrastructura este în prezent la un nivel bun”, a adăugat Madas. „Cu toate acestea, având în vedere creșterea cotei de piață a autovehiculelor electrice, s-ar putea să devină mai problematică în viitor, dacă ritmul de creare de noi stații de încărcare nu va fi susținut”.

Sunt necesare mai multe investiții pentru încărcarea autovehiculelor electrice

ACEA consideră că va fi nevoie de aproximativ 6,8 milioane de stații de încărcare publice până în 2030, pe măsură ce țările UE avansează cu strategiile privind autovehiculele cu zero emisii, iar constructorii auto continuă să renunțe la modelele cu motor cu combustie internă.

Cu toate acestea, dacă numărul de stații de încărcare crește în același ritm ca în ultimii cinci ani, cu 180%, numărul total de 307.000 nu va fi suficient. Atingerea nivelului necesar va însemna o creștere de 22 de ori a numărului de stații de încărcare instalate anual.

Regulamentul privind infrastructura pentru combustibili alternativi (RICA), propus de Comisia Europeană anul trecut, este menit să contribuie la soluționarea acestei situații. Cu toate acestea, ACEA susține că ambițiile acestui regulament sunt complet insuficiente.

RICA prevede că pentru fiecare BEV ușor, fie că este vorba de un autoturism, fie de un autovehicul comercial ușor, vândut într-o țară, trebuie să se asigure o infrastructură publică de încărcare de 1 kW, și respectiv de 0,66 kW pentru fiecare plug-in hibrid (PHEV) vândut.

În plus, de-a lungul rețelei principale de drumuri TEN-T de pe continent, trebuie să se creeze, la fiecare 60 km, stații de încărcare accesibile publicului, care să ofere o putere de cel puțin 300 kW și să includă cel puțin o stație individuală cu un încărcător de 150 kW. Până în 2030, puterea totală a acestor stații trebuie să se dubleze, ajungând la 600 kW, cu un minim de două stații de încărcare de 150 kW.

„În timp ce unele țări fac progrese în ceea ce privește implementarea infrastructurii, majoritatea a rămas în urmă”, a declarat fostul director general al ACEA, Eric-Mark Huitema. „Discrepanțele puternice demonstrează necesitatea unor obiective RICA ambițioase și armonizate în toate statele membre ale UE.”

„Îndemnăm factorii de decizie politică să consolideze RICA, astfel încât să se poată atinge obiectivul de a crea o rețea europeană densă de stații de încărcare, care să se întindă de la nord la sud și de la est la vest”, a adăugat el.

Infrastructura de încărcare poate influența în mod decisiv succesul sau eșecul pieței autovehiculelor electrice cu baterii. În cazul în care o țară nu reușește să instaleze suficiente stații de încărcare, conducătorii auto ar putea fi descurajați să cumpere un BEV, în special cei care nu dispun de o parcare în afara străzii și nu-și pot instala o stație de încărcare la domiciliu.

Având în vedere că Uniunea Europeană interzice vânzările de modele noi pe benzină, diesel și hibride până în 2035, trebuie să existe o rețea puternică pe întregul continent pentru a consolida încrederea în tehnologie. În caz contrar, vânzările ar putea stagna, deoarece șoferii se vor îndrepta spre piața mașinilor rulate pentru modelele pe benzină și diesel. Prin urmare, suntem pe ultima sută de metri în privința asigurării investițiilor, fiind necesară o creștere a numărului de instalări de stații de încărcare pentru a îndeplini cerințele preconizate.

Acest continut v-a fost oferit de Autovista24.

Vă rugăm să rețineți că acest articol este o traducere a originalului publicat în limba engleză pe Autovista24 și, prin urmare, poate conține erori gramaticale minore. În cazul oricărei discrepanțe sau inconsecvență între traducere și versiunea în limba engleză, versiunea în limba engleză va prevala întotdeauna.

S-ar putea să vă intereseze și

România primește sprijinul UE pentru un program de stații de încărcare a autovehiculelor electrice

01 feb. 2020

Autoritățile europene de reglementare în domeniul concurenței au aprobat planurile de sprijinire a României în vederea extinderii rețelei de încărcare a autovehiculelor electrice. Comisia a...

Autovehiculele cu hidrogen în Europa – crește sprijinul?

27 sept. 2022

În timp ce electromobilitatea ia amploare, unii constructori europeni lucrează, de asemenea, să lanseze pe șosele autovehicule cu hidrogen, scrie Rebeka Shaid, jurnalist Autovista24. Având...

Condițiile de pe piața autovehiculelor rulate prezintă oportunități de recomercializare transfrontalieră

22 sept. 2022

Cererea stabilă pentru autovehicule rulate a creat oportunități mai mari pentru recomercializarea transfrontalieră. Dar există dificultăți care trebuie depășite, explică Neil King, jurnalist senior de...

Da, înscrieți-mă de pe Autovista24

* Obligatoriu


Înscrieți-vă pentru a primi următorul e-mail:

Autovista24: articole, date și informații esențiale din sectorul auto – actualizări zilnice de pe noul site Autovista24, trimis zilnic de Autovista Ltd, în limba engleză.


Utilizăm pixeli în e-mailurile noastre pentru a monitoriza când deschideți, transmiteți mai departe sau faceți clic pe URL-urile din e-mailurile noastre. Acest lucru ne ajută să monitorizăm și să măsurăm performanța și eficiența e-mailurilor noastre. Combinăm aceste informații cu informațiile pe care ni le furnizați mai sus și cu informațiile de navigare, astfel încât să putem să ne adaptăm și să ne îmbunătățim activitățile de marketing și să vă personalizăm experiența de utilizator pe site-ul nostru. Atunci când vă înscrieți, sunteți de acord cu utilizarea datelor dvs. în scopul trimiterii e-mailurilor selectate și cu utilizarea pixelilor de urmărire. Vă puteți retrage în orice moment consimțământul de a primi e-mailurile noastre și cu privire la urmărirea conexă, accesând acest link către Centrul de preferințe pentru e-mailuri și actualizându-vă preferințele. Pentru informații suplimentare cu privire la prelucrarea datelor dvs. cu caracter personal, vă rugăm să consultați Politica de confidențialitate a Grupului Autovista și Politica de confidențialitate a Eurotax.