Situația se schimbă: piețele de autovehicule rulate au scăzut în 2022; vom asista la o revenire în 2023?

Autovista24 | 05 sept. 2022

Despre autor

Autovista24

Autovista24 provides specialist information for Europe’s automotive decision makers. The platform hosts news analysis, original research, interviews, webinars, videos and podcasts. Autovista24 journalists combine proprietary data with timely research and analysis – all while tapping into Autovista Group’s pan-European team of automotive experts to ensure that users benefit from highly-relevant content.

piețele de autovehicule rulate

În timpul pandemiei, piețele europene de autovehicule rulate au înregistrat profituri solide datorită creșterii semnificative a prețurilor. Dar situația s-a schimbat în acest an, iar piața de autovehicule rulate bate în retragere. Dr. Christof Engelskirchen, economist-șef la Autovista Group, oferă o perspectivă pentru 2023.

Piețele de autovehicule rulate au cunoscut creșteri exponențiale în timpul pandemiei. Cererea a depășit oferta, deoarece oamenii au căutat alternative sigure la transportul public și au înlocuit autovehiculele mai vechi și uzate cu unele mai noi. Prețurile au continuat să crească.

Diminuarea ofertei de autovehicule noi a ajutat, de asemenea, piețele de autovehicule rulate să prospere. Acest lucru a adus profituri solide părților interesate, care s-au plâns de lipsa de aprovizionare. Este posibil ca creșterea prețurilor să se fi temperat în ultima vreme, dar piața nu a ajuns încă la un punct de cotitură, cu excepția unor ușoare corecții descendente, de exemplu, în Finlanda, Polonia și Regatul Unit.

Indicele prețurilor autovehiculelor rulate în funcție de țară

autovehiculelor rulate
Sursa: Autovista Group, Residual Value Intelligence

Tranzacțiile cu autovehicule rulate au scăzut în 2022

Inițial, vânzările de autoturisme la mâna a doua au rezistat bine în raport cu înmatriculările de autovehicule noi. Între 2019 și 2020, tranzacțiile cu automobile rulate pe cele cinci mari piețe europene (Germania, Franța, Italia, Spania și Regatul Unit) au scăzut cu 2,6 milioane de unități (de la 29,3 milioane la 26,7 milioane), în parte și din cauza restricțiilor. Piețele de autoturisme la mâna a doua și-au revenit rapid, ajungând la 27,8 milioane de tranzacții, în scădere cu doar 5% față de anul 2019, înainte de apariția COVID-19.

În schimb, tranzacțiile cu autoturisme noi au scăzut cu aproximativ 25% în 2020 față de 2019 și au încheiat anul ușor mai jos decât în 2021. Pe baza celor mai recente prognoze pentru 2022, vânzările de autovehicule noi s-ar putea să scadă în continuare, dar nu în aceeași măsură ca piețele de autoturisme rulate, care vor pierde aproximativ 3 milioane de tranzacții în 2022 față de 2021.

„În cel de-al treilea an caracterizat prin perturbarea lanțurilor de aprovizionare pentru industria auto, situația se schimbă pentru piețele de autovehicule rulate”, comentează Andreas Geilenbruegge, șeful Departamentului de evaluări și analize al Schwacke (companie din grupul Autovista). „Tranzacțiile cu autovehicule la mâna a doua sunt sub presiune. Cele mai recente prognoze ale noastre indică faptul că, numai în Germania, vom avea cu un milion mai puține tranzacții cu mașini rulate în 2022. Se vor înregistra doar aproximativ 5,7 milioane de tranzacții, față de 6,7 milioane în 2021. Așadar, vorbim de o contracție de 15%.”

Tranzacțiile cu autovehicule noi și la mâna a doua pe cele cinci mari piețe 2017-2022*

autovehicule noi

Încrederea consumatorilor, la cel mai scăzut nivel din toate timpurile

Această contracție este mai substanțială decât anticipau mulți jucători la începutul anului. Există mai multe motive pentru care piețele de autovehicule rulate au scăzut în acest fel:

  • Odată cu creșterea inflației, prețurile mașinilor de ocazie au crescut atât de mult încât elasticitatea cererii a început să se manifeste. Oamenii se gândesc bine dacă își pot permite să cumpere un autovehicul rulat la aceste prețuri. Alternativa este să păstreze un autoturism rulat existent pentru mai mult timp.
  • Schimbarea politicii monetare a băncilor centrale, cu scopul de a combate inflația, prezintă riscuri concrete de consecințe negative asupra economiilor și a piețelor muncii. Acesta este un alt factor important care întârzie deciziile de cumpărare.
  • Agresiunea rusă asupra Ucrainei adaugă încă un nivel de incertitudine în ecuație, nu numai în legătură cu creșterea costurilor pentru energie. Încrederea consumatorilor se află la un nivel minim istoric.
  • Insuficiența aprovizionării cu mașini noi reduce, de asemenea, numărul autovehiculelor rulate disponibile. De exemplu, modelele înmatriculate în 2018/ 2019 care urmează să fie reînnoite în leasing se confruntă cu perioade de așteptare mai lungi, deoarece nu se găsesc înlocuitoare, ceea ce reduce numărul de autovehicule rulate create. În plus, trei ani cu un număr sub cel normal de înmatriculări pe termen scurt au contribuit la scăderea numărului de autovehicule rulate (relativ noi) de pe piață.

Mai puține tranzacții cu autovehicule rulate

Contracția piețelor de autovehicule rulate este în mare parte asociată cu autovehiculele rulate mai vechi, adică cele mai vechi de patru sau chiar de 10 ani. „Tranzacțiile cu autovehicule la mâna a doua mai noi, în special cele care au ieșit din leasing, s-au menținut remarcabil de bine. Acestea se află în mare parte la nivelul de dinaintea crizei”, a declarat Marc Odinius, director general la Dataforce. „De asemenea, observăm că scăderea anticipată a înmatriculărilor pe termen scurt se reflectă acum pe piețele autovehiculelor rulate, deoarece producătorii de echipamente originale caută canale cu valoare mai mare. Acesta este motivul pentru care tranzacțiile cu autovehicule rulate în grupa de vârstă cuprinsă între zero și doi ani sunt în scădere. Dar, în mod clar, cea mai importantă contracție are loc în segmentele de autovehicule mai vechi.

Tranzacții cu mașini de ocazie în funcție de vârstă (de exemplu, Germania) ianuarie 2017-2022*

mașini de ocazie
*Prognoza pe întreg anul 2022
Sursa: Birourile naționale de înmatriculare, Dataforce, analiză Autovista24.

Prețurile ridicate reduc probabilitatea unor compromisuri

Tranzacțiile cu autovehicule rulate sunt sub presiune în segmentul celor mai vechi de patru ani. Prețurile au crescut în această categorie mai mult decât în orice altă grupă de vârstă, ceea ce explică de ce acest segment suferă o scădere acum. Potrivit lui Geilenbruegge, „lipsa unei oferte abundente de autovehicule, combinată cu prețurile foarte ridicate, face mai dificilă găsirea cumpărătorului potrivit pentru un anumit autoturism. La aceste prețuri, oamenii nu sunt dispuși să facă compromisuri, iar unii părăsesc piața.”

Indicele prețurilor autovehiculelor rulate pe grupe de vârstă (exemplu, Germania)

piața mașinilor de ocazie
Sursa: Autovista Group, Residual Value Intelligence

Perspective incerte pentru 2023

Criza actuală își are originea în disfuncționalitățile lanțurilor de aprovizionare, în cererea ridicată, precum și în puterea de cumpărare robustă a sectorului privat și a celui public. După contracția economică din 2020, a avut loc o revenire rapidă în 2021, ceea ce a condus la creșterea prețurilor la energie și a inflației încă de la sfârșitul anului 2021.

Invazia rusă în Ucraina la începutul anului 2022 a dus la o nouă creștere a prețurilor la energie. Acestea sunt responsabile pentru aproximativ 50% din inflația la care asistăm în Europa. Băncile centrale acționează acum, mai târziu, dar mai puternic, creând un alt factor de stres economic. În plus, China se confruntă în continuare cu o penurie de semiconductori și cu restricții, care perturbă încă lanțurile de aprovizionare. Valurile de infecții cu COVID-19 din perioada de toamnă și de iarnă pot avea, de asemenea, un impact negativ.

Scenariul de bază al Autovista Group pentru 2023 anticipează continuarea problemelor legate de lanțurile de aprovizionare, o creștere economică foarte scăzută, combinate cu un grad ridicat de incertitudine și o inflație peste cotele țintă. Acest lucru va menține sub presiune piețele de autovehicule noi și rulate. Nivelul actual de contracție a piețelor de automobile noi este cauzat în mare parte de problemele legate de lanțurile de aprovizionare, majoritatea autoturismelor care urmează să fie înmatriculate fiind comandate cu multe luni în urmă. Unele dintre problemele legate de lanțul de aprovizionare cu autovehicule ar trebui să se atenueze în 2023, care este al patrulea an de criză.

Înmatriculările de autovehicule noi ar trebui să crească față de 2022. Se așteaptă ca piețele de autovehicule la mâna a doua să crească în consecință, deoarece se vor furniza mai multe mașini. Se așteaptă o redresare în 2023 față de 2022 atât pe piața autovehiculelor noi, cât și pe cea a celor rulate, dar acest lucru nu înseamnă că 2023 va fi un an de revenire pentru industria auto.

Desigur, proiecțiile pentru 2023 sunt sensibile la ipotezele privind rapiditatea atenuării abundenței de factori negativi. Este posibil ca în 2023 să apară scenarii mai pozitive, de exemplu, dacă se va ajunge la un armistițiu stabil în Ucraina sau dacă prețurile energiei vor scădea. Cu toate acestea, pare înțelept să ținem cont că există riscul unei evoluții mai negative a evenimentelor. De exemplu, în perspectivele sale economice din luna iulie, FMI a precizat: „riscurile la adresa perspectivelor economice sunt înclinate în mod covârșitor în sensul scăderii”.

Acest continut v-a fost oferit de Autovista24.

Vă rugăm să rețineți că acest articol este o traducere a originalului publicat în limba engleză pe Autovista24 și, prin urmare, poate conține erori gramaticale minore. În cazul oricărei discrepanțe sau inconsecvență între traducere și versiunea în limba engleză, versiunea în limba engleză va prevala întotdeauna.

S-ar putea să vă intereseze și

Autovehiculele cu hidrogen în Europa – crește sprijinul?

27 sept. 2022

În timp ce electromobilitatea ia amploare, unii constructori europeni lucrează, de asemenea, să lanseze pe șosele autovehicule cu hidrogen, scrie Rebeka Shaid, jurnalist Autovista24. Având...

Condițiile de pe piața autovehiculelor rulate prezintă oportunități de recomercializare transfrontalieră

22 sept. 2022

Cererea stabilă pentru autovehicule rulate a creat oportunități mai mari pentru recomercializarea transfrontalieră. Dar există dificultăți care trebuie depășite, explică Neil King, jurnalist senior de...

Rock Tech Lithium intenționează să investească 400 de milioane de euro în România în producția de materii prime pentru industria auto

01 mart. 2022

Rock Tech Lithium, cu sediul în Canada, dorește să își consolideze prezența în Europa, urmând să investească 400 de milioane de euro pentru a construi...

Da, înscrieți-mă de pe Autovista24

* Obligatoriu


Înscrieți-vă pentru a primi următorul e-mail:

Autovista24: articole, date și informații esențiale din sectorul auto – actualizări zilnice de pe noul site Autovista24, trimis zilnic de Autovista Ltd, în limba engleză.


Utilizăm pixeli în e-mailurile noastre pentru a monitoriza când deschideți, transmiteți mai departe sau faceți clic pe URL-urile din e-mailurile noastre. Acest lucru ne ajută să monitorizăm și să măsurăm performanța și eficiența e-mailurilor noastre. Combinăm aceste informații cu informațiile pe care ni le furnizați mai sus și cu informațiile de navigare, astfel încât să putem să ne adaptăm și să ne îmbunătățim activitățile de marketing și să vă personalizăm experiența de utilizator pe site-ul nostru. Atunci când vă înscrieți, sunteți de acord cu utilizarea datelor dvs. în scopul trimiterii e-mailurilor selectate și cu utilizarea pixelilor de urmărire. Vă puteți retrage în orice moment consimțământul de a primi e-mailurile noastre și cu privire la urmărirea conexă, accesând acest link către Centrul de preferințe pentru e-mailuri și actualizându-vă preferințele. Pentru informații suplimentare cu privire la prelucrarea datelor dvs. cu caracter personal, vă rugăm să consultați Politica de confidențialitate a Grupului Autovista și Politica de confidențialitate a Eurotax.